Monday, December 22, 2008

manusia hipokrit

setiap hari aku duk tngok perangai manusia yg hipokrit kat ofis ni.. itu perkara biasa org kata, kalu nk hidup senang dgn cara mudah tu la slh 1 caranya. jd "pelakon". bkn pelakon kat tv tu mahupun kat wayang tp ni pelakon dipentas dunia yg skopnya lebih besar dr drama, cerekarama, mahupun filem. aku panggil golongan ni dgn gelaran "sesumpah". sbb apa? mesti korang boleh teka sendiri la knapa aku bg gelaran tu.. bg yg x tau meh aku terangkn skit, sesumpah kalu korang tngok btl2 dia bleh tukar color badan dia mngikut persekitaran. sekejap hijau, sekejap kuning, sekejap coklat dll lg la. sama la jugak org2 kat ofis ni.. aku heran la kenapa nk jd mcm sesumpah, padahal allah dh bg kepala otak akal fikiran suruh guna utk bezakn mana yg baik mana yg buruk. tmpt aku keje ni bkn besa manapun pekerja dia, bleh kira dgn jari je termasuk bos. sepuluh (10) org je semuanya.semua melayu pulak tu dan kalu dh melayu tu automatik mesti sinonim agama islam.. memalukan org2 islam yg lain je. mmg btl la kata Tun Dr Mahathir "melayu mudah lupa". bila tngok cara berpakaian, org xkn sangka golongan ni "sesumpah". aku bkn nk cerita keaiban org, jauh sekali nk memalukn diaorg cuma aku dh xbleh nk thn apa yg aku rasa. mudah2n sedikit sebanyak apa yg aku cerita, apa yg aku luahkn dpt menasihati diri aku sendiri, diri korang semua yg nk amek iktibar supaya jgn la tergolong dlm golongan ni. "Jadi la manusia yg ada prinsip hidup, yg berani hadapi masalah bkn jd sesumpah".
aku nk tegur mslh pd aku nanti, diaorg ramai, aku sorang. bos lak "dh sayang lebih" kat diaorg ni. apa yg diaorg buat semuanya betul, xde yg xbtl tp 1 hari nanti aku nk tegur jugak, aku nk sebut jugak time staff meeting. setidak2nya aku nk tunaikn tanggungjwb aku sebagai umat islam so nanti aku lps la "kat sana". aku akui aku pun bukannya baik, cuma aku x ikut rasmi sesumpah mcm yg lain, aku ikut rasmi manusia. aku kalu nk balik time keje waktu bos ada pun aku balik wat x reti je. bia la dia nk bising ke nk marah ke apa. peduli apa aku. bkn nk tunjuk keras kepala, xde disiplin ke apa tp nk tunjuk mcm tu la staff dia yg sebenarnya. manada org suka kena marah, korang suka? aku x suka tp aku lebih sanggup kena marah dr aku jd sesumpah jugak. aku paling benci org yg bermuka2 ni, mcm lalang melentok ke kanan melentok ke kiri. xde prinsip, xde pendirian. dpn ckp lain blkng ckp lain. dgn org ni mcm ni, dgn org tu mcm lain pulak.
so, memandangkn dh xlama mana nk tahun baru, Muharram 1430 mahupun tahun baru masihi jugak 2009, sama2 la kita muhasabah diri tngok balik, renung dalam2 apa yg patut kita perbaiki bersessuaian dgn sabda rasullullah s.a.w yg bermaksud "jadikanlh hari ini lebih baik dr semalam dan besok lebih baik dari hari ini". wallahhua'lam.

No comments:

Post a Comment