Tuesday, February 24, 2009

apa tindakan kita?

aku sbnrnya hairan dgn sikap sesetengah rakyat malaysia yg berugama islam terutamanya. bila sambut hari raya(aidil fitri ke aidil adha ke) kat tv duk tunjuk artis tepekit telalak berkonsert, menyanyi sbb gembira hari raya la konon.. bila merdeka pun mcm tu, tahun baru x pyh nk ckp la. aku bkn la anti dgn semua tu, cuma aku rasa ada yg xkena dgn cara mcm tu.. dh xde cara lain sngt ke? mesti buat konsert ke nk sambut merdeka contohnya? tepekit telalak menyanyi lagu yg nth hapa2 nth yg lngsng xde penghayatan dan jugak pengisiian kemerdekaan.. lg mcm org yg x merdeka ada la, tp duk jerit melaungkn "merdeka!!...merdeka!!".. memalukan betul tngok anak melayu mcm tu.. tp nk buat mcm mana lagi dh itu yg dia pilih.. dia sendiri yg membenarkn diri dia dijajah...

aku dh melalut nth kemana nth, aku bkn nk ckp psl benda2 tu tp nk ckp psl palestin. ya betul... palestin. baru2 ni aku ada la tertengok kat tv ada la artis yg baca puisi utk "palestin".. sampaikn setiap kali sebelum berita kul 8 disiarkn ada la tersisip 1 puisi yg dibaca oleh artis mana nth..(mcm kenal je tp buat2 x kenal dh laaa.) sbb aku menyampah. mmg aku menyampah sngt2.. palestin tu diceroboh, dibom, dibunuh dan pelbagai jenis di lagi laa korang kat sini terpekit terlalak berpuisi la menyanyi la utk org tu... bg semangat la konon.. kepala hotak korang.. bodoh.. bangang... kelabu asap.. tonyok dlm hutan tu pun x bodoh mcm korang tau x... aku mmg benci tahap mega terhadap golongan2 mcm ni, mengambil kesempatan keatas org lain.. mcm la xde cara lain yg engkau boleh buat atas alasan nk tolong "palestin" la konon. tp sbnrnya ada agenda engkau tersendiri... bila aku sendiri tengok, xde apa2 penghayatan pun yg aku dpt, lg menyampah ada la.. xde pun meniggalkn kesan positif.

itu la yg aku kata awal2 tadi, kebanyakan org malaysia skrng ni perangai mmg pelek.. cukup menghairankn.. sambut raya buat konsert, sambut kemerdekaan pun duk terpekit telalak berkonsert.. tu ok lagi, yg paling best sekali sampaikn peperangan di palestin pun boleh buat konsert lagi.... nauzubillah...

p/s.. kepada sesiapa yg menyimpan hasrat nk jadi penyanyi tu, aku sarankn baik jgn la.. bnyk kerja lain lagi yg korang boleh buat.. yg lebih baik.. jgn pk seronok dgn glamor je, pk la mati ada syurga dgn neraka... korang nk ke terpekit telalak dlm neraka tu nanti sbb jd penyanyi didunia ni? lu pikir la seniri... aku dh ckp dh..

permisi dulu..

No comments:

Post a Comment