Friday, January 16, 2009

melayu ooohhh melayu

salam semua.. selamat berhari jumaat, penghulu segala hari. sempena hari jumaat ni aku nk ajak korang muhasabah diri, menilai balik sikap kita sebagai rakyat Malaysia amnya dan sebagai BANGSA MELAYU khususnya. aku sebenarnya pelik bercampur hairan kenapa dizaman sekarang ni masih ramai lagi Melayu yg masih xnk sedar diri, masih duk nk goyang kaki, lngsng xnk majukn diri.. padahal dh terang2 kita(orang Melayu) ketinggalan jauh kebelakang nth dimana dr bangsa2 lain terutamanya Cina mahupun India. korang x risau ke tngok anak bangsa korang nanti hidup merempat ditanah air sendiri? kalu korang x risau, 1 hari nanti kalu bukan korang sendiri keturunan korang yg akan menghadapinya disebabkan oleh kesilapan yg korang sendiri buat.. sikap x kesah, sikap amek mudah.. BENCI BETUL AKU NK CKP PSL NI.. TP AKU LAGI BENCI TNGOK MELAYU "BANGSAT", YG NK HIDUP SENANG TAPI XNK USAHA. YG DIA TAU MENGAMPU, KIPAS.. TU JE LA. SEMUANYA NK AMEK KESEMPATAN KEATAS ORANG LAIN. HIDUP MCM DEDALU. korang tau ke dedalu tu apa? lu pikir la sendiri bak kata nabil... aku berckp berlandaskn apa yg aku lihat, apa yg aku jumpa setiap hari. x pyh tngok jauh2, ni dpn mata aku ni, kat ofis ni.. aku dikelilingi oleh perempuan Melayu semuanya. tp xde sorang pun yg betul2 bekerja sbb nk majukn diri, sbb dh terima amanah dan yg paling penting kerana lillahhita'aala.. xde..zero.. yg hairan asyik sibuk dgn kem sasiah, bina insan la, bina ini la bina itu la. semuanya konon belaka.. sikap seniri pun teruk lagi nk bimbing anak orang. mmg malang la anak sapa yg mak bapak dia hntr ikuti kursus anjuran diaorang ni.. "CERAH LA MASA DEPAN KORANG.. CERAH SNGT2.!!!" bkn nk mengata, bkn nk mengumpat cuma aku lebih suka menyatakan apa yg benar walaupun ianya pahit. DIMANA SILAPNYA? setelah dipikirkn kata2 mak aku; "bongkok sendiri, mana boleh betulkn sendiri". sama jugak mcm doctor yg sakit mana ada dia ubatkn sendiri, doctor lain jugak yg ubatkn dia.. lebih kurang mcm tu la. mungkin ada btlnya disitu utk kes td tu. dh tesasar pulak dr topik asal.. ok back to d story, dpendekkn cerita aku nk tanya korang la..

setiap hari, korang sampai je ofis apa yg korang buat dulu?
1. terus buat kerja
2. duduk2 dulu (nk cari mood la konon)
3. belek2 surat khabar ke sambil sembang2 dulu
4. xpun yg lagi best p masak dulu utk sarapan pagi(jgn main2 siap bleh msk kat ofis, tapi aku xheran sbb kat ofis aku mcm tu.. kedai mkn jauh la katakn..
5. ataupun check personal email dulu, surf internet utk hal2 yg xde kena mengena dgn kerja
6. x pun talipon smua org, sedara mara, kawan2 guna talipon ofis yg lngsng xde kena mengena dgn kerja

pilih la mana 1, tp jgn tipu.. cuba la jd manusia yg jujur walaupun korang tu sebenarnya seorang penipu. eeeeehhhhhhhh...
malas dh nk taip panjang2... lain kali pulak.. caw cin caw

No comments:

Post a Comment