Friday, January 16, 2009

9 tahun penantian

akhirnya setelah hampir 9 tahun penantian, aku dpt jugak buat kerja apa yg aku inginkan. 9 tahun tu, walaupun xlama mana tapi dh hampir 9 tahun la aku kerja dgn company ni yg mana sblum ni aku duk buat kerja yg lngsng xde kena mengena dgn apa yg aku belajar dulu.. aku belajar multimedia major in animation tp bila kerja mcm2 yg aku kena buat.. keje2 despatch aku buat - pegi bank, bayar bil, hntr barang, pas2 jd driver amek anak bos balik sekolah temasuk kekadang jd driver bini bos jugak, dan kadang2 lagi jd driver bwk bdk acc p bank..dan kadang2 jugak lagi sekali aku jd driver kpd sesiapa saja yg perlukan khidmat driver kat ofis ni(eeehhhhh berapa bnyk punya kadang2 laaa?) keje2 sales pun aku penah wat jugak dan yg paling best aku bnyk buat kerja2 engineering.. masa wat keje2 engineering ni la aku bnyk bergaul dgn client yg akhirnya jd kwn. org telekom, astro, tentera, rtb, maybank, pjc dll. aku ni sbnrnya cukup susah nk bergaul dgn org, bkn sbb apa aku ni jenis yg x pandai nk berbual, mmg xreti nk besembang2. slalunya bnyk yg org ckp sepatah 2 je yg aku jwb. aku sbnrnya mcm x percaya je tp tu la hakikatnya. 2 contoh project yg bleh gak la aku rasa puas ati wat keje2 engineering dgn jayanya; 1. digital radio for RTB(Radio Television Brunei),2. Full Color Video Board for Perbadanan Putrajaya. mcm xpercaya je orang animation yg wat keje mcm tu.. tp ye la bkn aku wat sorang.. as a team la. 4 orang je team aku. tp project FCVB utk Perbadanan Putrajaya tu bnyk aku wat sorang, xbnyk libatkn org lain kat company aku ni sampaikan meeting dgn pengarah korporat PJC pun aku jugak yg kna p padahal tu keje project manager (ni sbb project manager tu x puas ati dgn aku walaupun dlm team yg sama, company yg sama pulak tu. so dia pun wat la rencana dia, nk kenakn aku tp alhamdulillah akhirnya kebenaran tu allah tunjuk jugak. dia yg berenti keje, aku relax je..haaa haaa haaa,padan muka kau pokemon. busuk punya orang) tmbhn bila dh last phase sub-contractor de mslh aku lak yg wat keje sub-con. dlm kepala otak aku time tu belasah je la, yg penting aku wat keje spt apa yg disuruh oleh majikan lgpun aku suka je explore. sekurang2nya aku xpyh nk p universiti nk bljr semua tu, xde nk kna kluar blanja besa nk belajar sbb aku berpeluang bekerja sambil belajar, aku berpeluang utk explore sesuatu yg sebelum ni aku lngsng xberpeluang nk explore dan lagi mmg x tahu pun pasal engineering. sungguhpun kebanyakan keje yg aku wat xde kena mengena lngsng dgn multimedia tp xpe aku xkesah sbb kebanyakan kerja2 yg aku kna buat tu aku rasa enjoy.. tu yg penting dlm kerja, ada kepuasan. bila kita buat kerja dgn gembira yg susah pun boleh jd mudah, sbb kita dpt beri perhatian boleh berfikir dgn waras dan tenang. aku punya jawatan sbnrnya multimedia exec tp bila bab keje mcm2 yg aku kna buat. kadang2 rasa malu bila kwn2 tanya aku keje kat sini sebagai apa.. malu nk ckp jwtn aku multimedia exec dkt diaorang.. bkn apa nma je multimedia exec tp pd hakikatnya cuma 1/100 je keje2 multimedia yg aku buat. pernah 1 hari tu masa aku 1st day dlm kelas English for ICT, sesi suai kenalkn diri. lecturer tanya aku keje apa, aku ckp la aku multimedia exec.. dia x percaya wa ckp sama luu.. apa la. aku ckp yg btl pun org xnk percaya. aku tipu korang percaya pulak.. x paham betul aku.. so end of d story, aku nk pesan kat korang bila dpt peluang utk belajar, bila disuruh buat kerja yg sebelum ni korang mmg xpernah buat, xtahu nk buat korang jgn terus melenting, nk tension2, give-up tanpa berusaha sampaikn nk berenti keje sebagainya... jgn mcm tu, sbnrnya korang dh dpt peluang keemasan utk majukn diri, setidak2nya dari xtahu apa2 lngsng korang tahu la jugak akhirnya pasal kerja tu. kn dh dpt ilmu yg berguna tu. korang pun mula mencari kaedah mcmmana nk buat, mcmmana nk selesaikn mslh.. sbnrnya semua bergantung pd diri kita sendiri, kalu kita terima kerja tu sebagai 1 pelajaran, sebagai 1 cabaran, insa'allah kita akan belajar, usaha mencari kaedah walaupun secara terpaksa dan akhirnya kita akan wat keje tu dgn gembiranya. ingt senang ke nk dpt peluang nk belajar, free pulak tu yg mana akhirnya ilmu dan pengalaman yg kita dpt tu bleh digunakan utk selamanya.. siap bleh jdkn aset utk demand bila nk cari keje yg lebih bgus.. pk2 kn la.. kita xkn maju selagimana kita sendiri xnk majukn diri... itu la hakikatnya. duk mcm tu je la sampai bila2 pun. org dh ke bulan kita pulak masih lagi atas katil duk berangan.. jgn jd mcm kesah mat jenin.. lu pk la sendiri bak kata nabil.... asyik2 nabil jugak yg aku sebut.. nth hape2 nth.. suuudaaahhh laaa. caw.

No comments:

Post a Comment